KARIPAP PUSING

Selasa, 10 September 2013

Jaga silaturahim dengan jiran terdekat

Daripada Abu Ayyub Khalid bin Zaid al-Ansori RA bahawasanya seorang lelaki berkata “Wahai Rasulullah, beritahu aku mengenai amalan yang membolehkan aku masuk syurga”. 

Jawab Rasulullah SAW: “Beribadahlah kepada Allah, janganlah menyekutukan dengan sesuatu, dirikan solat, keluarkan zakat dan eratkan hubungan silaturahim”. 

Islam mementingkan hubungan silaturahim sesama manusia. Tanpa mengira bangsa, pangkat kedudukan atau agama sekali pun. 


Malah, Rasulullah SAW berkali-kali menekankan perkara itu kerana ia dipuji dan dimuliakan Allah SWT. 

Dalam Surah an Nisaa’ ayat 36 yang bermaksud: “Sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukan-Nya dengan sesuatu pun. Dan berbuat baiklah kepada kedua-dua ibu bapa, kaum kerabat, anak yatim, orang miskin, jiran tetangga yang dekat dan jiran tetangga yang jauh dan hamba sahaya mu. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang sombong dan berbangga diri.” 

Menurut huraian ayat itu, jauh dan dekat di sini ada yang mengertikannya sebagai tempat, hubungan kekeluargaan dan apa pula di antara Muslim dan bukan Muslim. 

Justeru, di sini, dapatlah kita melihat bahawa Islam terlalu mementingkan hubungan antara jiran kerana dapat memperkukuhkan perpaduan dan yang membawa kepada keamanan hidup berjiran. 
Kena jaga tepi kain orang 

Mungkin sesetengah pihak menganggap sikap menjaga tepi kain orang adalah tabiat yang tidak elok, tetapi cuba lihat dari segi positifnya apabila seorang jiran itu mengambil tahu apa yang terjadi kepada jirannya tentunya banyak perkara tidak diingini boleh dielakkan seperti merompak atau menculik. 

Islam juga mengajar umatnya banyak perkara yang boleh dilakukan dalam usaha meningkatkan hubungan silaturahim dengan jiran termasuk menghadiahkan sebahagian juadah kepada jiran dan bertegur sapa. 

Malah, Rasulullah SAW sendiri pernah bersabda supaya sahabat memberikan juadah masakan kepada jiran khususnya jika masakan itu berbau kuat sehingga menyebabkan jiran itu berhajat dengannya. 

Daripada Abu Dzar ra katanya, sabda Rasulullah SAW: “Wahai Abu Dzar apabila kamu merebus daging (membuat sup) banyakkan airnya (kuahnya) dan hendaklah engkau ingat jiran engkau.” 

Dalam riwayat yang lain, daripada Abu Dzar juga katanya: “Sesungguhnya kekasihku (Rasulullah SAW) berpesan kepadaku, apabila engkau memasak daging banyakkan airnya, kemudian lihatlah kaum keluarga jiran engkau dan berilah sebahagian daripadanya dengan cara yang baik.” 

Isteri kesayangan Baginda SAW sendiri, Aisyah ra pernah berkata. “Aku bertanya, wahai Rasulullah SAW, aku mempunyai dua jiran tetangga yang berdekatan maka yang mana satukah boleh aku berikannya hadiah?” Jawab Rasulullah SAW: “Berikan (hadiah itu) kepada jiran yang paling dekat pintu rumahmu.” 

Malah, Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud, “Sesiapa yang ingin diluaskan rezekinya, dipanjangkan umurnya, maka hendaklah ia memanjangkan silaturahim.” 

Benci golongan putus silaturahim 

Rasulullah SAW amat membenci golongan yang suka memutuskan hubungan persaudaraan sesama manusia seperti sabda Baginda SAW yang bermaksud: “Tidak halal bagi seorang Muslim itu menjauhi (memutuskan) hubungan dengan saudaranya melebihi tiga hari.” 

Mewujudkan silaturahim bukan sekadar membawa maksud menyambung kembali ikatan persaudaraan yang retak atau memulihkan semula ketegangan dalam perhubungan malah ia membawa erti yang lebih luas lagi iaitu membina kemesraan dan keakraban dengan sesiapa saja menerusi sifat saling membantu, bertolak ansur dan sebagainya. 

- Hadis koleksi Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) - sumber

Tiada ulasan:

Catat Ulasan