KARIPAP PUSING

Ahad, 5 Januari 2014

Muslim berakhlak dikasihi semua

Allah SWT berfirman yang bermaksud: "Katakanlah, jika benar kamu mengasihi Allah SWT, ikutilah daku, nescaya Allah SWT mengasihi kamu serta mengampunkan dosa kamu, dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani." (Surah Ali-Imran, ayat 31) 

Tanda kecintaan Allah SWT kepada hamba-Nya banyak dan kita digalakkan supaya berakhlak sedemikian kerana matlamat hidup hamba di dunia ialah untuk mendapatkan cinta daripada Allah SWT. 

Abu Hurairah berkata, Rasulullah SAW bersabda: “Allah SWT yang Maha Tinggi menerangkan: Sesiapa yang memusuhi kekasih-Ku, Aku isytiharkan perang kepadanya. Perbuatan hamba yang paling Aku suka bagi mendekatkan dirinya kepada-Ku adalah mengerjakan perkara yang Aku wajibkan kepadanya. Kemudian hamba-Ku selalu mendekatkan dirinya kepada-Ku dengan amalan sunat hingga Aku kasih kepadanya. Apabila Aku kasih kepadanya, Aku menjadi telinganya yang mendengar, matanya yang melihat, tangannya yang memegang dan kakinya yang melangkah. Apabila dia meminta, Aku berikan kepadanya dan apabila dia meminta perlindungan daripada-Ku, Aku akan melindunginya.” (Riwayat Bukhari) 


Katakanlah, jika benar kamu mengasihi Allah SWT, ikutilah daku, nescaya Allah SWT mengasihi kamu serta mengampunkan dosa kamu, dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani” (Surah Ali-Imran, ayat 31)

Abu Hurairah berkata, Rasulullah SAW bersabda: “Sekiranya Allah SWT mengasihi seorang hamba-Nya, Allah SWT menerangkan kepada Jibril: Sesungguhnya Allah SWT mengasihi si fulan, hendaklah kamu mengasihinya. Jibril pun mengasihi orang itu. Kemudian Jibril berkata kepada seluruh penduduk langit: Sesungguhnya Allah SWT mengasihi si fulan, hendaklah kamu semua mengasihinya. Seluruh penduduk langit mengasihi orang itu. Kemudian, Allah SWT menjadikan orang itu turut dikasihi oleh hamba Allah yang baik di muka bumi.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Istiqamah tunai tanggungjawab

Andainya kita adalah hamba yang dicintai dan dikasihi oleh Allah SWT kerana kesungguhan kita menunaikan tanggungjawab dengan istiqamah, maka kita akan dikasihi semua makhluk malah, malaikat juga mengasihi kita. Alangkah bertuahnya kita.

Namun, bukan mudah untuk kita meraih cinta dan kasih Allah SWT. Bagaimanapun, ia tidak mustahil kerana Allah SWT sudah memberi panduan yang perlu diikut oleh kita semua iaitu menunaikan ibadat wajib, ibadat sunat serta berbuat baik kepada sesama makhluk - sumber


Tiada ulasan:

Catat Ulasan